Momentan, serviciul TVA API este in mentenanta.

Casele de marcat și TVA

Combaterea evaziunii fiscale în România este principalul motiv care a determinat Guvernul sa impună folosirea caselor de marcat cu jurnal electronic.

Astfel că, în jur de 800.000 de case de marcat cu jurnal tipărit trebuie substituite cu case de marcat cu jurnal electronic. Termenele propuse de către autoritățile fiscale, 1 septembrie, respectiv 1 noiembrie 2018 au fost prelungite, iar nerespectarea acestora nu va fi sancționată cu amenzi, ci cu avertismente pentru contribuabili. Primul termen a fost propus pentru firmele mari și mijlocii, iar al doilea pentru firmele mici, inclusiv taximetriștii autorizați.

Cotele de TVA, aplicabile în România Guvernul României încearcă de câțiva ani să implementeze această schimbare, înlocuirea caselor de marcat cu jurnal tipărit cu cele cu jurnal electronic. Doar că ultima amânare de 3 luni pare a nu fi suficientă, până în prezent fiind înlocuite aproximativ 30.000 de astfel de aparate, din cauza costurilor, dar și a modelelor admise de autorități. Comercianții au obligatia să utilizeze doar case de marcat dintre cele 6 modele specificate în lege. Mai mult, sunt companii care susțin că legislația încă nu este clară, iar în lipsa unei campanii de informare, procesul de înlocuire este îngreunat.

Jurnalul electronic se va putea transmite de la distanță, utilizând canale de comunicare securizate cu serverele ANAF, cel puțin asa susține legea, chiar dacă acestea nu sunt încă disponibile. Până atunci, colectarea datelor din casele de marcat se va face printr-o procedură offline.

În cazul comercianților care nu au posibilitatea conectării la Internet, ei vor avea obligația să trimită Fiscului, până la data de 20 a lunii următoare, anumite date din bonurile fiscale și aparatele de marcat, printre care:

 ● Valoarea totală a bonului, inclusiv TVA;
 ● Numărul de ordine al bonului fiscal, la nivelul zilei de lucru;
 ● Data, ora și minutul emiterii bonului fiscal;
 ● Valoarea totală a TVA pe cote ale acesteia, cu indicarea nivelului de cotă;
 ● Datele din raportul fiscal de închidere zilnică;
 ● Seria fiscală a casei de marcat electronice;
 ● Informații referitor la pornirea/oprirea casei de marcat, motivele încetării funcționării (lipsă curent electric sau conexiune Internet);
 ● Mesajul de confirmare a îndeplinirii obligației de conectare la sistemul informatic ANAF.

Sunt companii care evită utilizarea caselor de marcat, acestea preferând plata direct în cont, prin OP sau prin intermediul partenerilor. Acestea au obligația să dețină casa de marcat înregistrată/fiscalizată chiar dacă nu o utilizează. Încă nu este clar dacă și aceste companii sunt obligate să achiziționeze aceste case de marcat electronice.

Noua generație de case de marcat nu mai necesită, teoretic, imprimarea jurnalului de vânzări. Firmele care au volume mari de hârtie imprimată au obligația să stocheze și să arhiveze rolele de hârtie în condiții speciale, ceea ce generează costuri substanțiale. Rămâne de văzut dacă se acceptă și în contabilitate varianta electronică sau această schimbare doar ajută autoritățile să aibă un control mai bun asupra caselor de marcat, un control mai bun asupra TVA și a ceea ce declară comercianții la final de lună/trimestru/an.